Txirapozu oinetxea ez da
eraikin liluragarria bakarrik, baita famili leinu nabarmenaren bizitza pribatuaren
oroipena ere. Jauregiaren jatorria 1791koa da: Manuel Txirapozuk bere
gurasoengandik dohaintzan hartutako etxeari solairu berria jarri zion.
Txirapozu busturiarra Mexikon 1769 eta 1789
bitartean egon zenean dirutza handia egin zuen indianoa izan zen.
bitartean egon zenean dirutza handia egin zuen indianoa izan zen.
Etxe honen
famili bizipenetako historia luzeko bi gertaldi nabarmendu behar dira: Jose
Eusebio Txirapozuri eta Jose Maria Uzelairi loturikoak. Jose Eusebio
Txirapozuk, Gaspar Bulukuarekin eta Manuel Santosekin batera, Busturiako San
Mames loza-fabrika sortu zuen, non izen horretako zeramika famatua egiten zen.
Jauregia fabrika horren administrazioegoitza izan zen.
Beste alde
batetik, Jose Maria Uzelai euskal margolari garaikiderik nabarmen eta
ospetsuenetakoa izan zen. Etxe honetan 1952 eta 1978 bitartean bizi izan zen
eta urte horretan hil zen. Etxea beraren pinturako erreferentzia etengabea izan
zen eta beraren lekuek haren sormena bizkortu zuten.
Txirapozu jauregiak balio
historiko handia du. Txirapozu jauregia landa-egoitza da, eraikitzen 1793an bukatu
zena, Gernikako itsasadarra menperatzeko malda leunean eraikia. Hasierako
etapako estilo neoklasikoa du. Hori dela eta, aurreko estilo barrokoaren
aztarnak agerikoak dira.
Neoklasizismo
hori lehenengo belaunaldia (1777-1814) deiturikoaren barruan sartuta dago,
estiloa bereganatzeko eta gusturako hezitzaile berrienaren barruan. Estiloari
dagokionez, bertako barrokoaren apainketarik ezeko tradizioak oso oztopatuta
dagoen Txirapozuren neoklasizismoak honakook ditu agerpide: konposizioaren
banaketa simetrikoa, burudun baoetako lau ardatz eta hiru goiera, eta
fatxadaren tratamendu siku, gogor eta hotza, balkoien hegalkin arinak eta harri
landuak eragindako entokapenaren kontrasteak bakarrik apurtua. Balkoiek
barrokokoek baino askoz neurri txikiagoak dituzte.
Benetako
barrokoa zintzurrezko teilatu-hegalaren errematean ageri da, eta Birjina
hartzeko frontoiz errematatutako horma-konkan eta udare eta artaburu
korapilodun balkoien diseinuan.
Barrualdeek,
Jose Maria Uzelaik sartutako berrikuntzaren bat alde batera utzita berdintsu
kontserbatzen direnek, ez dute aparteko oharrik agertzen. Jauregiak lorategi
nabarmena zuen, oso aldatuta dagoena.
Nabarmentzekoenak geratzen diren altzariak dira: eserlekuak eta eguzki-ordularia.
Nabarmentzekoenak geratzen diren altzariak dira: eserlekuak eta eguzki-ordularia.
Testua: Gorka
Pérez de la Peña.
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La casa solar de Chirapozu
no es sólo una admirable edificación sino también la evocación de la vida
privada de un destacado linaje familiar.
El origen del
palacio se remonta a 1791 cuando Manuel de Chirapozu rehace de nueva planta una
casa recibida en donación de sus padres. Chirapozu, natural de Busturia, fue un
indiano que hizo fortuna en México en su estancia, que se prolongó entre 1769 y
1789.
En la larga
historia de vivencias familiares de esta casa, hay que destacar dos episodios,
los vinculados a José Eusebio de Chirapozu y a José María de Ucelay. José
Eusebio de Chirapozu fundó en 1842 junto a Gaspar de Bulucua y Manuel Santos la
fábrica de loza de San Mamés de Busturia, donde se realizaba la afamada
cerámica de ese nombre. El palacio fue la sede administrativa de esa fábrica.
Por su parte, José María de Ucelay fue uno de los más destacados y renombrados
pintores vascos contemporáneos. Residió en la casa entre 1952 y
1978, fecha en la que falleció. La casa fue una referencia constante en su
pintura y sus espacios estimularon su creatividad.
Chirapozu atesora un
destacado valor historico. El Palacio Chirapozu es una residencia campestre,
cuya construcción se finaliza en 1793, dispuesta en suave pendiente para así
dominar la ría de Gernika. Se resuelve en estilo neoclásico de la etapa inicial
por lo que son patentes las huellas del estilo precedente barroco. Este
neoclasicismo se engloba en la denominada como primera generación (1777-1814),
la de los nuevos educadores del gusto y la asimilación del estilo.
En cuanto al
estilo, el neoclasicismo de Chirapozu, que está muy lastrado por la tradición
desornamentada del barroco local, se evidencia en la distribución simétrica de
la composición con cuatro ejes de vanos adintelados y tres alturas, y en el
tratamiento seco, duro y frío de la fachada, sólo roto por el contraste del
revoco con la piedra de sillería y el ligero vuelo de los balcones, de medidas
mucho más reducidas que en el barroco.
El barroco
genuino se patentiza en el remate del alero con gola, en la hornacina rematada
con frontón para acoger la Virgen y en el diseño de los balcones con nudos de
pera y panoja.
Los interiores,
que se conservan prácticamente igual, salvoalguna reforma introducida por José
María de Ucelay, no presentan notas sobresalientes.
El palacio
contaba con un notable jardín, que se encuentra muy alterado. Lo más destacable
son los elementos de amueblamiento que quedan: bancos y un reloj de sol.
Texto: Gorka
Pérez de la Peña.
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